Draai om je oren
Jazz en meer - Column



home  
    
    
 

Prijzenfestival

Analoog aan de Meester Kackadorisprijs*) stel ik voor een jaarlijkse prijs in te stellen voor de meest knullige benadering in de pers van de muziek die in dit land door die pers onder jazz gerangschikt wordt.

door Herbert Noord, februari 2010

Zoals de hooggewaardeerde lezertjes van mijn columns weten, wil ik nog wel eens de lans breken over zangeressen, dj's en de pers. Dat onder 'pers' voornamelijk de schrijvende moet worden verstaan, komt voort uit het ontbreken van kwalitatief hoogwaardige jazzprogramma's op de treurbuis. Die kwamen vroeger al sporadisch voor maar zijn tegenwoordig simpelweg niet meer aanwezig. (Nee, uitzendingen van het North Sea Jazz Festival rangschik ik niet onder de noemer jazz). Het artikeltje dat mij op het idee bracht van het instellen van een prijs voor jazzjournalistiek broddelwerk is een stuk uit De Gelderlander over Eric Vloeimans.

Het stond op Jazz on Stage. Uit nieuwsgierigheid heb ik het even gelezen. Dat de landelijke journalistiek aan ernstige erosie lijdt, mede ten gevolge van overnames, bezuinigingen, daling van advertentie-inkomsten en vergrijzing, zal de langdurig geabonneerde oudere krantenlezer waarschijnlijk niet zijn ontgaan. Die heeft mogelijk nog vergelijkingsmateriaal in zijn geheugen opgeslagen met het beeld hoe het er vroeger - pakweg veertig jaar geleden - nog uitzag.

De nog ergere kaalslag die onder de regionale pers heeft huisgehouden is denkelijk debet aan het feit dat de verslaggeving over jazz in de regiojournalistiek qua norm het niveau van een schoolkrant benadert. Anders kan ik het genoteerde zinnetje 'Het ritme kan binnen een stuk onverwacht omslaan van improvisatie naar vierkwartsmaat.' uit het onderhavige schrijfsel in De Gelderlander (zie hieronder) niet duiden.

Het journaille dat verantwoordelijk is voor deze onzin, is waarschijnlijk in het bezit van een brein ter grootte van een erwt. Een spliterwt, welteverstaan. Een prijs instellen voor dit innoverende geschrijf is eigenlijk wel het minste wat ter afstraffing te doen valt. Dan is een volgende kanshebster de onnavolgbare recensente, die in haar recensies in een randstedelijk dagblad er telkenmale welgemoed blijk van geeft geen enkele binding met de roots van jazz te hebben. Voor haar is alles even nieuw. Het mooiste 'nieuw' is voor deze scribente wanneer er een grote kookpot op het muzikale vuur staat, waarin alle ingrediŽnten uit de wereldmuziekcultuur gedumpt worden en het brouwsel uiteindelijk bestaat uit een Amerikaanse jodelaarster met een doedelzak om haar nek die hiphoppend 'Satin Doll' ten gehore brengt. Dat is in haar ogen pas echte jazz.

Dat deze dame geen enkele binding met het verleden heeft, mag blijken als zij een trompettist recenseert die - in mijn optiek - een mengsel van Miles' 'Sketches Of Spain' op een Dizzy-trompet ten gehore brengt, begeleid door een trucjes uithalende pianist gemengd met hiphopklanken. Iets wat je alleen kunt vaststellen als je de roots kent waaruit dit voortspruit. Ken je die niet, dan bestaat de mogelijkheid van het gebodene diep onder de indruk te geraken en de betrokkene tot heiland te verklaren. Ik vind dat zo'n prijs voor dit soort begeesterde recensenten broodnodig is. Een mooie sculptuur en een pakkende naam komen dan vanzelf.

*) Door de Vereniging tegen de Kwakzalverij in het leven geroepen prijs die wordt uitgereikt aan die groep/instantie/persoon die de kwakzalverij zeer bevorderd heeft.




Herbert Noord (foto: Cees van de Ven)

Hammond-organist Herbert Noord (26 juli 1943) formeerde in 1967 zijn eerste eigen groep met onder meer Hans Dulfer. In 1969 bracht hij met deze groep het debuutalbum 'Live At The Bohemia Jazza Club' uit. In de zeventiger jaren maakte Herbert platen met onder anderen Alan Laurillard, de Amerikaanse saxofonist Harvey Kaiser en de Amerikaanse gitarist Paul Weeden. Met Kaiser tourde Herbert diverse malen door de Verenigde Staten. In 1989 formeerde hij met tenorsaxofonist Rinus Groeneveld en drummer Pierre van der Linden de zeer succesvolle - en nog steeds actieve - formatie Advanced Warning. De band bracht verschillende cd's uit, speelde diverse keren op het North Sea Jazz Festival, tourde regelmatig door Duitsland en Zwitserland en was een graag geziene gast op de belangrijke podia en festivals in Nederland.