Draai om je oren
Jazz en meer - Column



home  
    
    
 

Jazz uit de Zwitserse vallei

Mocht 'jodeljazz' ooit als nieuwe muzikale religie doordringen tot de Nederlandse huiskamers, dan is het goed te weten dat Maartje den Breejen de onvolprezen profetes is die dit mogelijk heeft gemaakt. Zo schreef zij op 10 juni 2006 een jubelende recensie over deze in de Zwitserse Alpen spontaan opgebloeide variant van een donker hoekje van het muzikale spectrum: het jodelen.

door Herbert Noord, november 2009

Hier ten lande hebben Imca Marina en Thijs van Leer zich menigmaal schuldig gemaakt aan deze van oorsprong inheemse Alpensport. In dat opzicht is Erika Stucky natuurlijk superieur, want gelijk een bewoner van Drenthe die zich ingraaft in de katoenvelden van Mississippi om zich de blues eigen te maken, is zij afgedaald in een onbedorven Zwitserse vallei. Daar heeft zij jaren gespendeerd aan het zich eigen maken van de lokale jodelcultuur en dat zet Imca en Thijs op een niet in te halen achterstand.

Kortelings was Stucky weer in ons land en viel in het Bimhuis te beluisteren en verdomd: Maartje schreef prompt een lofzang, die met de omschrijving hagiografie tekort wordt gedaan. Dacht ik - in mijn onschuld - dat ik alles al gehad had op het gebied van aanranding van het begrip jazz; Erika Stucky slaat dit alles met grote stukken. Deze vals zingende gehoorteisteraarster trad dus op in het Bimhuis (21 oktober 2009) en krijgt vervolgens een jazzrecensie in Het Parool met als kop 'Stucky is steengoed en kan alles' van onze kwaliteitsrecensente Maartje den Breejen, die het begrip jazz telkenmale een verrassend nieuw etiket weet op te plakken. Klik hier voor het artikel.

Ik kan alleen maar zeggen: Maartje, meid, hulde voor het uithollen en verkwanselen. Het punt dat ik mij begon af te vragen waar het met de jazz naartoe gaat, ben ik inmiddels al ruim gepasseerd. Het punt dat ik mij begin af te vragen of er überhaupt nog actie ondernomen dient te worden om enig licht in de jazzmaterie te verschaffen begint in zicht te komen.

Begint helm af te zetten en naar de riempjes in de maliënkolder te zoeken. De oude Grieken wisten het al, uilen naar Athene brengen is zinloos.

Blijft de vraag: als Stucky steengoed is en alles kan, kan ze dan misschien ook spoorloos verdwijnen?

Herbert Noord (foto: Cees van de Ven)

Hammond-organist Herbert Noord (26 juli 1943) formeerde in 1967 zijn eerste eigen groep met onder meer Hans Dulfer. In 1969 bracht hij met deze groep het debuutalbum 'Live At The Bohemia Jazza Club' uit. In de zeventiger jaren maakte Herbert platen met onder anderen Alan Laurillard, de Amerikaanse saxofonist Harvey Kaiser en de Amerikaanse gitarist Paul Weeden. Met Kaiser tourde Herbert diverse malen door de Verenigde Staten. In 1989 formeerde hij met tenorsaxofonist Rinus Groeneveld en drummer Pierre van der Linden de zeer succesvolle - en nog steeds actieve - formatie Advanced Warning. De band bracht verschillende cd's uit, speelde diverse keren op het North Sea Jazz Festival, tourde regelmatig door Duitsland en Zwitserland en was een graag geziene gast op de belangrijke podia en festivals in Nederland.