Draai om je oren
Jazz en meer - Column



home  
    
    
 

Het North Sea Songfestival komt naar Amsterdam

Nee, even serieus, dit zuig ik niet uit mijn duim. Er is sprake van het situeren van een jazzpodium - swingend of niet swingend laat ik even in het midden - in de voormalige tramremise in de Bellamystraat in Amsterdam-West.

door Herbert Noord, juni 2008

Het stadsdeel Oud-West laat de oude tramremise aan de Bellamystraat tot cultuurcentrum verbouwen. Het initiatief voor deze plannen is gedaan door de investeringsmaatschappij LETZ (Leuk En Toch Zinnig), waarbij onder meer Harry de Winter en Leon Ramakers betrokken zijn. Deze twee willen van de tramremise een bruisend cultureel centrum maken met onder andere twee theaters, filmzalen, restaurants, een expositieruimte, een bibliotheek en een poppodium voor 2500 bezoekers. Een van de theaters heeft een capaciteit van 1200 plaatsen. Het stadsdeel gaat ervan uit dat het cultuurproject in 2010 zal zijn voltooid.

Nu wil het geval dat de organisatie van het North Sea Songfestival niet helemaal of wellicht helemaal niet, wie zal het zeggen, gelukkig is met de verhuizing naar Rotjeknor. Prima jongens die Rotterdammers, maar toch niet een bakermat van de culturele beschaving vormend zoals voorheen Den Haag. De speurtocht naar een meer aansprekende locatie dan de Ahoy ging gewoon door en zodoende kwam op enig moment de voormalige tramremise in beeld. Men ging rond de tafel zitten met LETZ en in de daarop volgende onderhandelingen werd de mogelijkheid besproken van een permanent podium voor jazz en een meerdaags festival, waarvoor alle in het complex aanwezige podia gebruikt kunnen worden.

Het jazzpodium zou een alternatief of aanvulling - afhankelijk van de kijkrichting - kunnen vormen voor het BIM-podium en tevens een constante publicitaire aandacht voor het komende North Sea Songfestival kunnen genereren. Of en in hoeverre de plannen daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden kan ik niet voor de volle honderd procent garanderen, maar dat er serieus sprake van is, daar steek ik mijn hand voor in het vuur.

Wat ik echter wel durf te beweren, is dat een ouderwetse jazzclub alle grond - in ieder geval financieel - van bestaan zou ontberen, dus zo'n voorstelling moet de ge´nteresseerde zich daar zeker niet van maken. Houd maar even in gedachte, dat zelfs in wereldsteden als New York en Londen echte jazzclubs een vaak zeer marginaal bestaan leiden en verontrustend vaak de pijp aan Maarten geven. Een kruising tussen het Bimhuis en de Melkweg met een hoog gehalte aan zeurzangeressen en dj's lijkt mij - in het huidige muzikale landschap - een meer voor de hand liggend idee en dus in de lijn der verwachtingen te liggen.

Het enige echte pijnpunt zou de toegankelijkheid van de locatie vormen - midden in een woongebied - voor bezoekers die per auto willen komen. Weliswaar wordt er een parkeergarage voor 200 voertuigen gerealiseerd, maar dat zal bij lange na niet genoeg zijn om de verwachte toestroom van festivalbezoekers op te vangen. Nou ja, als pleister op die wonde heeft de deelraad besloten een stalling voor 1200 fietsen te bouwen.

Waarbij ik dan aanteken, dat het ook qua bezoekers toch redelijk internationale karakter van het North Sea Songfestival mogelijk wordt ingeruild voor een meer lokaal getint feestje. Iets in de trant van het Bredase Jazz Festival. Het waarom van dit alles is simpelweg gelegen in het feit, dat er in de jazz gewoon niet genoeg aansprekende namen meer voorhanden zijn. De bronnen aan echte jazz-publiekstrekkers raken opgedroogd of beter uitgestorven, en wat die plaats zou kunnen innemen heeft weinig tot geen banden met jazz meer. Es war einmal und kommt nie wieder.

Herbert Noord (foto: website The Wonderful World Of Hammond Music)

Hammond-organist Herbert Noord (26 juli 1943) formeerde in 1967 zijn eerste eigen groep met onder meer Hans Dulfer. In 1969 bracht hij met deze groep het debuutalbum 'Live At The Bohemia Jazza Club' uit. In de zeventiger jaren maakte Herbert platen met onder anderen Alan Laurillard, de Amerikaanse saxofonist Harvey Kaiser en de Amerikaanse gitarist Paul Weeden. Met Kaiser tourde Herbert diverse malen door de Verenigde Staten. In 1989 formeerde hij met tenorsaxofonist Rinus Groeneveld en drummer Pierre van der Linden de zeer succesvolle - en nog steeds actieve - formatie Advanced Warning. De band bracht verschillende cd's uit, speelde diverse keren op het North Sea Jazz Festival, tourde regelmatig door Duitsland en Zwitserland en was een graag geziene gast op de belangrijke podia en festivals in Nederland.