Draai om je oren
Jazz en meer - Column



home  
    
    
 

Nog een prijs

Op hetzelfde moment dat de VPRO/Boy Edgar Prijs 2007 wordt uitgereikt aan een musicus die - volgens zijn eigen woorden - geen jazz speelt, lees ik dat er ook een prijs uitgereikt gaat worden aan een Nederlandse jazzcriticus. Wat ik met mijn simpele boerenverstand begrijp als: aan een criticus die niets met jazz heeft. In het Nederlandse jazzlandschap word ik nog door weinig verwonderd, maar de instelling van deze nieuwe prijs deed mij toch even de wenkbrauwen fronsen.

door Herbert Noord, mei 2007

Kijk, als één van de genomineerden voor deze prijs het volgende te berde brengt, dan mag mijn scepsis toch niet verbazen. Lees maar even mee: "Jonge jazzliefhebbers waren in begin jaren veertig aan de radio gekluisterd en genoten van muziekprogramma's van beginnende presentatoren als Pete Felleman en later Michiel de Ruyter en Aad Bos."

Nu weet ik dat het geschiedenisonderwijs in ons land veel te wensen overlaat, maar dit tart toch echt alles. Geachte genomineerde, 'in begin jaren veertig' was je misschien wel aan de radio gekluisterd - als die niet gevorderd of ingeleverd was - maar beslist niet om naar jazz te luisteren, want daar had de bezetter niets mee. 'Entartete Musik' noemde die dat en dat was 'sehr verboten'.

Pete Felleman deed wel eens wat jazz door zijn in 1947 gestarte radioprogramma maar, zoals de titel 'Swing & Sweet, From Hollywood & 52nd Street' al doet vermoeden, is het een mix van populaire muziek en jazz uit die tijd. Ook de namen van de overige genomineerden doen vermoeden dat de jury er een hele klus aan gaat krijgen om het begrip 'jazz' nog enige inhoud te verschaffen.

"De Buma Cultuur Jazz Media Award", zo valt te lezen op de website van de Buma, "is bedoeld om een stimulans te geven aan de Nederlandse jazzjournalistiek en wordt uitgereikt door Buma Cultuur in samenwerking met Stichting JazzNL." De jury van de prijs is echter onafhankelijk en bestaat uit: Cees Schrama (juryvoorzitter en hoog op de Buma/Stemra ranglijst) is platenproducer en freelance jazzconsultant en was jarenlang presentator van Tros Sesjun, Dick de Graaf is componist en jazzsaxofonist, Folkert Oosting is jazzmarketeer, hij adviseert cultuurorganisaties over merk- en mediacommunicatie en geeft jazzworkshops aan bedrijven, en Pieter van Adrichem is manager communicatie van Buma Cultuur. Competenter kan een jazzprijs-jury nauwelijks worden samengesteld, hoewel 'onafhankelijk' hier niet de juiste woordkeus lijkt.

Positief is natuurlijk dat er gestimuleerd gaat worden, waarbij deze azijnpisser zich toch zachtjes afvraagt wat er in vredesnaam gestimuleerd moet worden? Na het verscheiden van Rudy Koopmans is er, op een enkeling als bijvoorbeeld Jeroen de Valk na, geen bekwame jazzjournalistiek meer bedreven. Mogelijk bij gebrek aan jazz, niet ondenkbaar, maar duidelijk meer bij gebrek aan vakbekwame journalisten in het jazzidioom. Je hoeft er de vaderlandse jazzbladen Jazz en Jazzism maar op na te slaan en dan weet je het al: Geen jazz.

In een land waarin een recensente van een jazzrubriek schrijft: "Zij brengen new wave-, hip hop- en rockinvloeden in. Dit is dan ook het minst jazz-georiënteerde album", zonder zich af te vragen waarom zij dan een jazzrubriek vult, daar valt weinig te verwachten.

Voor gedegen jazzjournalistiek moet je in Engeland, de VS, Frankrijk of Duitsland zijn, maar niet in Nederland. Dat was vroeger al zo en dat is er beslist niet beter op geworden. De 2000 euro die de prijswinnaar in handen krijgt, is ook nauwelijks substantieel te noemen. Wel geeft de hoogte van deze prijs aan welk belang er mag worden gehecht aan de beoordeelde journalistiek.

Lachen dus.

Herbert Noord (foto: website The Wonderful World Of Hammond Music)

Hammond-organist Herbert Noord (26 juli 1943) formeerde in 1967 zijn eerste eigen groep met onder meer Hans Dulfer. In 1969 bracht hij met deze groep het debuutalbum 'Live At The Bohemia Jazza Club' uit. In de zeventiger jaren maakte Herbert platen met onder anderen Alan Laurillard, de Amerikaanse saxofonist Harvey Kaiser en de Amerikaanse gitarist Paul Weeden. Met Kaiser tourde Herbert diverse malen door de Verenigde Staten. In 1989 formeerde hij met tenorsaxofonist Rinus Groeneveld en drummer Pierre van der Linden de zeer succesvolle - en nog steeds actieve - formatie Advanced Warning. De band bracht verschillende cd's uit, speelde diverse keren op het North Sea Jazz Festival, tourde regelmatig door Duitsland en Zwitserland en was een graag geziene gast op de belangrijke podia en festivals in Nederland.