Draai om je oren
Jazz en meer - Interview



home  
    
    
 

Boban Markovic:
Muziek maken als familietraditie

TILBURG - "Mijn orkest begon haar carrière op begrafenissen en bruiloften. Dat laatste deden we natuurlijk het liefst." Maar het Boban Markovic Orkestar had grotere ambities. Momenteel doet de brassband een eerste echte Europese toernee. Voorafgaand aan een concert in Paradox (Tilburg) op maandag 7 april 2003 sprak ik met bandleider/flügelhornspeler Boban Markovic.

door Erno Mijland

De sfeer van begrafenissen en bruiloften klinkt nog steeds door in de muziek van het Boban Markovic Orkestar. De vier flügelhorns, vier tenorhoorns, een helicon (soort bastuba) en twee stuks slagwerk zijn gericht op de voeten (bruiloftsdansen of lopen achter een kist) en het hart (de emotie van de liefde en de dood). "Onze muziek is gebaseerd op de traditionele muziek van de balkan. Maar de laatste jaren bouwen we steeds meer elementen in uit andere culturen: Latijns-Amerikaans, Indiaas en andere wereldmuziek." Toch is traditie een belangrijk element in de muziek van Markovic. "Ik heb deze muziek in mijn bloed zitten, meegekregen van mijn voorouders. Mijn opa speelde, mijn vader speelde. Hij leerde me muziek maken, zoals ik nu mijn 15-jarige zoon Marko de muziek bijbreng." Marko speelt al enige tijd mee in het orkest. "Hij wordt mijn opvolger. Live speelt hij zoveel mogelijk soli, maar hij maakt ook al arrangementen voor de band", zegt vader Markovic met gepaste trots.

Guca
De traditionele muziek van de zigeuners is in Servië erg populair, vertelt Markovic. "Brass bands hebben volop werk. Ze spelen vooral op bruiloften. Ik vind het vooral mooi dat de jonge generatie open staat voor deze muziek. Het Guca Brass Band Festival, dat al meer dan veertig jaar wordt georganiseerd, trekt elk jaar zo'n 300.000 bezoekers." Het Boban Markovic Orkestar won verschillende prijzen op het festival. Toen Miles Davis de muziek hoorde die er wordt gespeeld, zei hij: 'I didn't know you could play the trumpet that way'. "Onze muziek heeft een heel andere aanpak dan de meeste westerse muziek", reageert Markovic. "Het ritme is anders. We gebruiken ook geen bladmuziek. Het materiaal ontstaat door improviseren, soms op basis van traditionals, maar we maken ook eigen nummers. Door onze ideeën voor te spelen aan de anderen, kunnen zij die uitwerken voor hun instrument."

Met dank aan Bojan Djordjevic voor het tolken.


Discografie:

  • Live in Belgrade (2002), Piranha records, fragmenten in Real Audio: fragment 1 |
       fragment 2
  • Bistra Reka (2002), X Produdkcio, fragmenten in MP3: fragment 1 | fragment 2 |
       fragment 3 | fragment 4
  • Millennium (2000), X Produkcio
  • Srce Cigansko, (2000), X Produkcio
  • Zlatna Truba, (1998), PGP-RTS
  • Hani Rumba, (1997), ITMM

    Over de balkan brass muziek: 'Rooted in early transpositions of popular folk tunes, Gypsy brass band music began with the introduction of the trumpet to Serbia in 1804, during the Karageorge uprising. Used as a tool for communication amongst Turkish soldiers, the trumpet was eventually picked up by Gypsies, who incorporated their own intricate rhythmic sensibilities into the style, bringing the music closer to the ecstatic, danceable form that is heard today. Gypsy brass band music is characterized by rapturous arrangements stuffed with beautiful, yet rocking, melodies against an often-pounding low-end harmonic backdrop.' (bron: www.rockpaperscissors.biz)