Draai om je oren
Jazz en meer - Column



home  
    
    
 

Mecc Jazz Maastricht: nieuw groots jazzfestival

"Jazz stigmatiseert, maar het is allang geen getetter meer, waar je hoofd dol van wordt." Maastricht. Boegbeeld Ruud Wijkniet voert het woord tijdens een druk bezochte persconferentie in een van de fraaie historische panden aan de rand van het Vrijthof, waar de eerste gasten van 't Preuvenement, Maastrichts culinaire trots, op dat moment hun opwachting maken. Geen hoofdpijn van de muziek bij Mecc Jazz dus, en zeker niet van de drank. Die is er zeker wel, maar van sublieme kwaliteit en in het glas geschonken. We zitten immers midden in het Bourgondische Mekka van Nederland.

door Jo Dautzenberg, september 2010

"Samen met onze partners brengen wij jazz van grote kwaliteit naar Maastricht. Grote namen, plek voor cross-overs, het publiek zal van de ene verrassing in de andere vallen." Wie zijn dan van de partij? Hier volgt in willekeurige volgorde het onvolledige rijtje: Wayne Shorter, Matt Bianco, Kraak & Smaak, Lizz Wright, Trijntje Oosterhuis, Toots Thielemans, Nils Landgren, Klaus Doldinger, Jazzanova, Angie Stone. Maar dit is lang niet alles. De formule krijgt een unieke nieuw loot: aandacht voor (jong) talent en gevestigde namen uit de regio - zoals Ad Colen, Ron van Stratum en Mo Jones, aandacht voor kunst, veel cross-over en jeugdig talent.

De organisatie rekent op een kaartverkoop van 4000 per avond. 10.000 Bezoekers over twee dagen zou fantastisch zijn en de manager vervolgt: "Het unieke van Maastricht vormt het achterland richting Duitsland, waar 4.500.000 mensen wonen en 100.000 studenten. De doelgroep is 25 tot 55, heeft een bovengemiddeld inkomen en is hoger opgeleid." Tevens verwacht men (graag) veel studenten. Dit alles vraagt om kundig georganiseerde eigentijdse plezierige evenementen. Een reden waarom de ervaren jazzman uit Den Haag met zijn gevolg is neergestreken in Maastricht. Voor deze gelegenheid voeren zij echter niet de alleen boventoon, zo benadrukken ze gezamenlijk, maar het gaat om teamwork.

Wilma Heystek, jazzkenner, fan en organisator van het Maastrichtse aandeel, onderstreept Wijkniets woorden en geeft een toelichting op het Maastrichtse (Limburgse) aandeel. Natuurlijk, de inzet van de lokale vrijwilligers achter het succesvolle JekerJazz, Jazz Boulevard en JazzMasters tijdens de TEFAF-kunstbeurs vormt de logische garantie voor een geruisloze en harmonische inbedding, maar het biedt hen ook een unieke kans, een kans die de stad Maastricht met twee handen aan zal grijpen. De stad, die meedingt naar de titel 'Culturele Hoofdstad 2018', is zeer amused met deze ontwikkeling. "Jazz is stappen, jazz is fun, jazz is mensen ontmoeten." Ruud Wijkniet verkoopt zijn verhaal enthousiast. Passie, lef en Haagse bluf klinken door.

Het programma liegt er niet om. Alles is door de onderhandelaars in het werk gesteld om met name Angie Stone enkele uurtjes geleden nog over de streep te trekken. Wijkniet verklaart waarom hij de resultaten met zijn team voor de poorten van de hel weg moest slepen: "Het inzakken van de cd-verkoop, de soms met 10 tot 20 procent omhoog geklommen fees van de grote artiesten en dan het belangrijkste: ze moeten ook willen. Ze willen kwaliteit, en dat vraagt het beste van de formule en van onze mensen..." Als je van jazz houdt, ben je welkom. Als je iets nieuws wilt ontdekken, ben je welkom. Als je een avondje kwalitatief hoogstaand wilt stappen, ben je welkom. Kortom, als je jezelf en je vrienden onder wilt dompelen in jazz, wees dan 29 en 30 oktober in het tot jazz, art and meetpoint omgetoverde Mecc. Ben je een tetterende jazzmusicus, ouder dan 55, heb je een uitkering of ben je een puriteinse jazzfan, dan zul je het hoogstwaarschijnlijk aan je voorbij laten gaan. So what? Want zo legt Wijkniet aan de aanwezigen uit: "Jazz, ontstaan in New Orleans, is eigenlijk niets anders dan blues, het gaat alleen af en toe wat sneller. Jazz is op de dag van vandaag een leefstijl, prachtige muziek in vele vormen en vooral "stappen, men komt om zich te amuseren."

Dit onvergetelijk avondje uit, begint dan met een entreeticket van 45 euro. Voor deze doelgroep geen hindernis van belang. Het is bovendien voor dit omvangrijke programma een bijzonder goede prijs-kwaliteitverhouding, dat mag gezegd zijn. Het is nu afwachten of het Mecc inderdaad de metamorfose naar 'Jazz Mecca' aan kan en de beoogde doelgroep in het Duitse achterland zich laat verleiden. Het zou zo maar kunnen. De tijd lijkt er rijp voor. Aan Ruud Wijkniet en zijn Maastrichts-Haagse combinatie zal het niet liggen.

Kijk voor meer info op www.meccjazzmaastricht.nl.

Jo Dautzenberg

Jo Dautzenberg (56) is docudrama-producent en werkt als directeur van Media Profile BV, een productiehuis van televisieprogramma's uit Limburg, dat in geheel Nederland actief is. Hij maakte onder andere documentaires over de wederopbouw in BosniŽ, de gezondheidszorg in Oeganda en alfabetisering in Portugal. Hij is medeoprichter van Jazz on the Roof, het erkende jazzpodium in het Glaspaleis in Heerlen. Schrijven over jazz doet hij sinds 2007.