Draai om je oren
Reportage



home  
    
    
 

Prijzenregen bij Prinses Christina Jazz Concours
Zondag 27 november 2016, Bimhuis, Amsterdam

Een verslag in woord (Eddy Determeyer) en beeld (Sandra Heldring)

Het moet niet gekker worden – maar dat doet het natuurlijk wél. In het verleden waren we wel eens verrast en vertederd wanneer er weer zo'n stoere twaalfjarige een samenhangend jazzdeuntje bleek te kunnen blazen tijdens de finale van het Prinses Christina Jazz Concours. Nu zagen we met eigen ogen een zesjarige, goed, goed, laat het bijna negen zijn geweest, die op haar trompetje uit volle borst met het koper van de Junior Jazz Unlimited Big Band mee stond te krijsen. 'Let The Good Times Roll', zeg dat wel.

Sergio Abdoelrahman maakte tijdens het vorige PCC, twee jaar geleden, al veel indruk. Inmiddels is hij vijftien en als hij in zijn pianistenvestje achter de vleugel plaatsneemt zit daar een massieve boogiewoogie-pianist – die geen boogies speelt overigens, maar niet vies is van een dissonantje meer of minder. In 'Bernie’s Tune' roept hij het onvervalste fiftiesgevoel op. Schuin voor me zit een grijsharige oma geanimeerd mee te knikken, denkend, zo stel ik me voor, aan de allereerste keer dat ze het nummer op de radio hoorde. Van Gerry Mulligan, dat moet in '52 zijn geweest. Of '53. Of was het toch op het pick-upje van buurjongen Dries, met die sproeten?

In de categorie 12-15 jaar wist Sergio's kwartet de tweede prijs in de wacht te slepen, een optreden in het Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam, plus kaarten voor het Kerstconcert door het Jazz Orchestra of the Concertgebouw.

De eerste prijs gaat naar de veertienjarige saxofonist Tadjiro Velzel, die niet op zijn mondje is gevallen en ook niet op zijn mondstuk. Heel knap, hoe hij in Ibrahim Maloufs 'Doubts' de sfeer en de karakteristieke sound van de trompettist wist te treffen. Lekker bandje ook, dit kwartet. Tadjiro gaat een opname maken met het Metropole Orkest en krijgt kaarten voor een concert in het Bimhuis – waar deze finale van het Concours ook plaatsvindt.

In de categorie 15-21 jaar zijn het cultuurweekend in Parijs en kaarten voor een jazzconcert voor vocaliste Raquel Kurpershoek. Haar eigen compositie 'The Shadow Man' is een evocatief en emotioneel verhaal. Autobiografisch? Hoe dan ook, een krap kwartier is eigenlijk te kort voor deze durfal.

Eerste prijzen in de categorie '12-21 annex Student aan een Muziekopleiding' gaan naar trompettist Ian Cleaver en vocaliste Fuensanta Méndez, beiden student in Amsterdam. Cleaver durft (in 'You Stepped Out Of A Dream') kwetsbaar te zijn. Hij bezit een warme omfloerste sound, maar is niet te beroerd om zich daar dan ook weer met veel misbaar los van te scheuren. Afwisseling troef, ook al door het gebruik van verschillende dempers. Hup, Ian, een reisje naar New York, plus een optreden met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw.

Fuensanta Méndez gaat in een land naar keuze een dito masterclass volgen, krijgt een les bij een dito docent of coach en een optreden op het North Sea Jazz Festival in Rotterdam. Als geen ander weet zij haar vocalen in het geluid van de band te integreren. Ze heeft een voorbeeldige techniek, zingt haar eigen liedjes annex teksten loepzuiver en weet de linkste intervallen te tackelen. Uitstraling heeft ze ook en daarvoor hoefde ze 's middags niet naar de P.C. Hooftstraat om een fancy japon te scoren. Daarbij kan haar muziek weerbarstig genoemd worden. En wie "his skin is a marble night sky" overtuigend weet te zingen heeft wat te melden. Geen wonder dat de persjury (Iddo Havinga, Angelique van Os, Mijke van Wijk en yours truly) aangaf wel een complete avond naar Méndez te willen luisteren, zelfs wanneer ze daar entree voor zou moeten betalen. (En dat laatste gaat, zoals we weten, tegen het gezonde verstand van elke jazzscribent in.)

Eerste prijzen zijn er ook voor de bigbands van Guus Tangelder en Peter Guidi, met leerlingen van respectievelijk de Arnhemse MuziekMakerij (brrr) en de Muziekschool van Amsterdam. Beide bands zijn volgeladen met enthousiast volk dat volop in beweging is, ook letterlijk. Daarbij tonen de Arnhemmers misschien wat meer persoonlijkheid dan de Amsterdammers, terwijl ze tegelijkertijd wat slordiger spelen. Heeft zangeres Florieke de Geus, die bij de MuziekMakers bewijst uit het goede hout te zijn gesneden, de doorslag gegeven? Hoe dan ook, het orkest mag een demo-cd opnemen en krijgt een les aangeboden. De Junior Jazz Inlimited Big Band is binnenkort in het radioprogramma CoLive te horen.

Tijdens het Goois Jazzfestival, in maart in 't Spant in Bussum, zal een selectie uit de deelnemers van het PCC te horen zijn.

En nu goed oefenen voor de editie van 2018.


Klik hier voor foto's van de finale van het Prinses Christina Jazz Concours 2016 door Sandra Heldring, MajankaFotografie

In de video linksboven het optreden van Sergio Abdoelrahman, piano (13 jaar, Den Haag) en Olivier van Niekerk, gitaar (12 jaar, Den Haag) tijdens de finale van het concours in het Bimhuis.