Draai om je oren
Festivalverslag



home  
    
    
 

North Sea Jazz Festival - Zaterdag 10 juli

Diversiteit en afwisseling tussen moderne en traditionele jazz zijn dit jaar kenmerkend voor het programma van de 35e editie van het North Sea Jazz Festival. Met open ogen en oren was er de kans om bijzondere concerten te ontdekken.

Tekst: Sabine Fleig
Foto's: Monique van der Lint

Tord Gustavsen Ensemble
De Noorse Tord Gustavsen (piano), presenteerde tijdens het North Sea Jazz Festival 2004, toen nog in Den Haag, zijn eerste trio-cd met de titel 'Changing Places'. Deze werd gevolgd door 'Being There' en 'The Ground', een trilogie, waarmee hij zijn eigen intense pianostijl heeft gecreŽerd en gemanifesteerd. Sinds 2009 werkt hij, aangevuld met saxofonist Tore Brunborg en zangeres Kristin AsbjÝrnsen, met zijn Tord Gustavsen Ensemble. 'Restored, Returned' heet zijn huidige project, waarin hij gedichten uit 'Another Time' van W.H. Auden op muziek heeft gezet.

In de Madeira-hal, de pianokamer van het festival, begon het concert met een gevoelige dialoog tussen piano en saxofoon, die vervolgens werd uitgebreid met bassist Mats Eilertsen en drummer Rune Arnesen. Arnesen en Eilertsen gaven de dromerige melancholische stemming met hun intense, maar toch subtiele ritme grip en variŽteit. Saxofonist Brunborg streelde de kwetsbare melodieŽn van Gustavsen zonder deze te beschadigen. Kristin AsbjÝrnsen zong met haar sterke, rokerige stem de nostalgische en mysterieus klinkende gedichten en volksliederen. Vermakelijk was de variatie van het ensemble tussen trio, kwartet en kwintet. Er was bij dit concert ook gelegenheid stukken uit de trio-trilogie te horen. Dat leidde overigens tot de constatering dat saxofoon en zang gevaarlijk zijn voor Gustavsens muziek.

Ornette Coleman Quartet
In de Hudson-zaal liet Zijne Eminentie van de free jazz horen, dat men zelfs op hoge leeftijd nog steeds open kan zijn voor allerlei experimenten. Met zijn kwartet, bestaande uit Al MacDowell (elektrische bas), Tony Falanga (contrabas) en Denardo Coleman (drums), liet Ornette Coleman een mengeling van zijn werk horen: harmonische vrijheid, improvisatie en ook lyrische harmolodics. Niet zo wild en schokkend, zoals we van eerdere opnames gewend zijn, maar toch af en toe wel prachtige chaotische collectieve improvisatie. Alleen, wellicht door de grootte van de zaal: Colemans charisma en zijn spirituele speelwijze kwamen deze keer niet goed tot expressie.

Ramon Valle Trio
In de Madeira viel er wederom prettige piano chamber jazz van het Ramon Valle Trio te genieten. Begeleid door bassist Omar Rodriguez Calvo en drummer Owen Hart Jr. speelt de Cubaanse Ramon Valle traditionele jazz. Zijn stijl is virtuoos, warm en met veel emotie, kortom: temperamentvol. Ondanks de nadruk op harmonie en communicerend samenspel was er altijd ruimte voor lange en verhalende solo's. Snelle stukken, maar nooit hectisch, afgewisseld met langzame en romantische composities, waarbij altijd een heerlijk snufje Latijns-Amerikaanse groove te voelen en te horen was. Een betoverend concert.

Bobby Hutcherson & Cedar Walton Quartet
Afsluitend nog een keer terug naar de Hudson, waar men getuige kon zijn van twee der laatste iconen van hun jazztijdperk: pianist Cedar Walton met vibrafonist Bobby Hutcherson! Zij werden versterkt door bassist David Williams en drummer Eddie Marshall. Het kwartet voerde de luisteraar terug naar de goede oude hardboptraditie. Vitaal en sterke jazz, deels aangevuld met elementen uit de blues. Prachtige harmonieŽn en ontspannende solo's. Subtiele humor, zelfbewustzijn en levenservaring werden gecombineerd in traditionele jazz. Het was genieten!

Klik hier voor foto's van North Sea Jazz 2010 door Monique van der Lint.