Draai om je oren
Jazz en meer - Take Ten



home  
    
    
 

Take Ten
Hans Sparla: "Over het algemeen vind ik alle volksmuziek inspirerend."

Hans SparlaJarenlang was trombonist Hans Sparla (1955) het vertrouwde gezicht in het kwintet van Paul van Kemenade. Hij heeft onmiskenbaar bijgedragen aan vele successen van deze formatie. Zijn vertrek was dan ook wereldnieuws in Nederland. Intussen heeft Louk Boudesteijn zich een waardige opvolger getoond, en gaat Hans zijn eigen weg. Uit zijn antwoorden hieronder blijkt dat hij zeker niet stil zit en tal van belangrijke formaties onderstut met zijn spel. Bescheidenheid is zeker een van zijn karaktereigenshappen, maar dat laat onverlet dat hij zich toch op de voorgrond blaast met zijn vakmanschap, instrumentbeheersing en improvisaties. Hij wordt geprezen voor de prettige en positieve manier waarop hij dit seizoen sessies leidt in Paradox. We zijn benieuwd wat Hans nog in petto heeft, want dat hij in de toekomst nog verrassend van zich laat horen is zo goed als zeker.

30 april 2004

mijn Ding:
"Ik speel in de Bik Bent Braam, de Contraband, het Dick de Graaf Septet, onlangs 'n project met het Martin Fondse Octemble en een soort reŘnietournee met de gebroeders Palinckx en Paul van Kemenade. Dit seizoen leid ik maandelijks een sessie in Paradox en freelance dingen die ik leuk vind. Ik doceer op het Brabants Conservatorium en op de muziekschool Tilburg."

mijn Achtergrond:
"Op zesjarige leeftijd (wonende te Best) met accordeon begonnen, les van mijn vader (gedreven amateurmusicus), met mijn 12 jaar ben ik er trompet bij gaan doen. Met 16 jaar naar het Conservatorium (hoofdvak trompet) in Hannover; we woonden toen tijdelijk in Duitsland. Na 5 semesters over gegaan op trombone. In 1975 op het Brabants Conservatorium, in 1981 afgestudeerd klassiek docerend musicus en uitvoerend musicus."

mijn Instrument:
"Zoals gezegd speel ik accordeon (Scandalli) en trombone (Vincent Bach). Daarnaast speel ook nog wat piano en euphonium (ofwel tuba=tenorhoorn=bariton). De accordeon is een soort oude liefde en gebruik ik maar af en toe op het podium, de trombone is mijn professie."

mijn Jazz:
"Met de trombone in de klassieke muziek leek me na een paar jaren schnabbelen een beetje saai, vandaar de meer solistische ambitie. Dat het jazz/improvisatie werd, komt door de interesse in oude stijl jazz die er bij mijn ouderlijk thuis was, en later door de contacten op het conservatorium met mensen als Hein van de Geyn en Niko Langenhuysen."

mijn Inspiratie:
"Meestal door de mensen waarmee ik speel. Bulgaarse muziek is een interessante inspiratiebron met betrekking tot de accordeon. Over het algemeen vind ik alle volksmuziek (wereldmuziek) inspirerend."

mijn Rek:
"Ivo Papasov & His Wedding Band (Bulgaars) vanwege de virtuositeit van klarinet en accordeon, het samenspel en de ritmiek. Carla Bley vanwege de prachtige composities, arrangementen en instrumentatie. Louis Sclavis doet mooie impro-dingen, Richard Galliano is een geweldige accordeonist. Bj÷rk vind ik ook erg leuk vanwege de onconventionele arrangementen."

mijn Voorbeeld:
"De eerste jazztrombonist die mij enorm fascineerde was Julian Priester met de lp 'Polarization'. Die plaat vind ik nog steeds geweldig."

mijn Drijfveer:
"Evenwicht? Spiritualiteit? ... Ik weet het niet."

mijn Hoogtepunt:
"Op tournee met Shirley Bassey is natuurlijk wel vet, maar ik denk dat 25 jaar Paul van Kemenade Quintet wel bovenaan staat."

mijn Toekomst:
"De Bik Bent Braam going on, de Contraband met een afsluitende tournee, en nieuwe projecten van Eric van der Westen en Jeroen van Vliet. Ook de reŘnietournee met de gebroeders Palinckx krijgt een vervolg. Eventueel een kleine formatie onder eigen naam waarin mijn accordeon en eventueel tuba ook een plaats krijgen."


tekst intro & foto: Cees van de Ven