Draai om je oren
Colofon



home  
    
    
 

Draai om je oren is een niet-commercieel project waarin onafhankelijkheid en objectiviteit voorop staan. De makers zijn over het algemeen muzikanten en/of journalisten. Zij combineren passie met professionaliteit.

Bijdragen
De redactie van Draai om je oren behoudt zich het recht voor om bijdragen aan te passen of zelfs te weigeren. Alle inzendingen van tekst en beeld geschieden met instemming van plaatsing en zonder vergoeding. De redactie is niet inhoudelijk verantwoordelijk voor de bijdragen van de medewerkers.

Rechten
Zonder verkregen akkoord van de redactie is het niet toegestaan om tekst of beeld uit Draai om je oren over te nemen. Aan Draai om je oren kunnen geen rechten worden ontleend.

Nieuwsbrief
Een abonnement op de Nieuwsbrief van Draai om je oren is gratis. Op de homepage kan iedereen zich aan- en afmelden voor deze dienst.

Redactie (klik op de link voor meer informatie)

Medewerkers
  • Gerda Boel
  • Joachim Ceulemans
  • Sven Claeys
  • Jan-Jakob Delanoye
  • Eddy Determeyer
  • Sabine Fleig
  • Stef Gijssels
  • Christel de Krosse
  • Robert Kinable
  • Monique van der Lint
  • Jacques Los
  • Koen Van Meel
  • Erno Mijland


  • Herbert Noord
  • Louis Obbens
  • Guy Peters
  • Sybren Renema
  • Maarten Jan Rieder
  • Jempi Samyn
  • Koen Scherer
  • Willem Schwertmann
  • Laurent Sprooten
  • Heleen van Tilburg
  • Lucia Vandenbergh
  • Geert Vandepoele
  • Donata van de Ven
  • Ken Vos
Redactieadres
Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
BelgiŽ
(0032) 11747180
(0032) 498788554
draaiomjeoren@live.nl

Cees van de Ven (1940, Eindhoven) begon al jonge leeftijd met musiceren, daartoe geÔnspireerd door zijn vader en opa. Hun instrument werd ook het zijne, trompet en later cornet. Uit liefhebberij speelde hij in de Philipsharmonie, dans- en gelegenheidsorkesten en werd muzikaal leider van verschillende amateurorkesten, zoals de Lighttown Big Band en Big Band Connection. In 2000 werd hij actief als voorzitter van de stichting Live Jazz Promotions en als programmeur van Jazz at the Crow, een succesvol jazzpodium in cafť Kraaij & Balder in Eindhoven. Hier programmeerde hij tot en met 2013 elk jaar een tiental concerten met gerenomeerde jazzformaties. Eens in de twee weken zijn er de goed bezochte Real Book-sessieavonden. Sinds 2006 woont hij in het Belgische Neerpelt, waar hij het jazzpodium JazzCase heeft opgericht, waarvoor hij een zevental concerten per seizoen programmeert. Liefhebber van jazz en geÔmproviseerde muziek in al zijn diversiteit, cd-fiel en frequent concertbezoeker, vaak samen met zoon Maarten. Cees is een enthousiast fotograaf van jazzmusici in actie. Veel van zijn foto's zijn te zien op Draai om je oren en op flickr. Maar ook jazzpodia en -muzikanten vragen regelmatig toestemming om zijn foto's te gebruiken voor programmafolders of cd-boekjes. Sinds 2008 worden zijn foto's ook regelmatig geŽxposeerd, onder meer in Dommelhof Neerpelt, CC Maasmechelen en de Lokerse JazzKlub, onder de naam (zie JazzFace). Zijn bijdragen voor Draai om je oren bestonden in de eerste jaren uit concertverslagen, cd-recensies en concertfoto's, maar de laatste jaren ligt het accent vooral op jazzfotografie. Tevens voert hij het secretariaat van Draai om je oren en coŲrdineert hij het concertbezoek en de cd-recensies.

Maarten van de Ven (1966, Eindhoven). Jaren 70: Tapes en platen van ABBA en The Beatles leggen het muzikale fundament en zorgen ervoor dat hij altijd een liefhebber zal blijven van muziek met mooie, sterke melodieŽn. Tegen het einde van de jaren 70 richt hij zich steeds meer op het alternatievere popwerk. Bands als The Clash en Joy Division worden de richtingaangevers. Jaren 80: Een niet aflatend 'diepzeeduiken' in verschillende stijlen (punk, hardcore, reggea, new wave, ska, maar ook klassiek) zorgt ervoor dat Maarten een aantal essentiŽle albums aan zijn muzikale bagage kan toevoegen, die hij tot op de dag van vandaag koestert. Hij schrijft recensies en artikelen voor het do it yourself fanzine Krisis. Een periode van regelmatig concertbezoek (Effenaar, Doornroosje). Underground-acts als EinstŁrzende Neubauten en Swans leren dat er naast de gangbare muzikale routes ook andere, spannende paden te bewandelen zijn. Vanaf 1986 stort hij zich voor een aantal jaren als zanger en drummer in het bandleven (hardcore-punk). Jaren 90: Via de cd-collectie van zijn vader Cees en zijn werk als dj bij Radio Rataplan in Nijmegen wordt hij steeds enthousiaster voor jazzmuziek, en dan met name voor de meer avontuurlijke varianten als Coleman, Monk, Mingus en Dolphy. De Jazzpowerconcerten in cafť Wilhelmina (Eindhoven) zetten zijn oren figuurlijk gezien steeds verder open. Voor zijn vader en hem wordt het North Sea Jazz Festival een jaarlijkse reis naar Mekka, gedecideerd een eigen weg zoekend die de poeha rond de grote publiekstrekkers mijdt. Sinds een aantal jaren hebben zij echter de unieke sfeer en kwaliteit van de Belgische jazzfestivals ontdekt. Maarten gaat nu jaarlijks met zijn vader naar Jazz Middelheim. Maarten hoopt door zijn werk als eindredacteur voor Draai om je oren meer mensen enthousiast te maken voor jazz.