Draai om je oren
Jazz en meer - Actie voor Sesjun



home  
    
    
 



In belang van jazzminnend Nederland roepen wij alle bezoekers van deze site op te reageren op het feit dat het zo geprezen radioprogramma TROS Sesjun door bezuinigingen uit de ether gaat verdwijnen met hun live-uitzendingen. Onze redactie is van mening dat dit besluit moet worden teruggedraaid.
Wij zullen ervoor zorgen dat uw (korte) steunbetuigingen op de juiste plaats terechtkomen. Mail ons!


Meer informatie op de website van TROS Sesjun.

Reacties

"Jazz is een van de allermooiste en boeiendste muziekvormen, die de geschiedenis ooit heeft voortgebracht. Helaas wordt jazz sinds de jaren '50 almaar stiefmoederlijker behandeld en dat is bijzonder jammer. Jazz mag onder geen beding uit de ether worden verwijderd, ook niet in Nederland!"

(Jempi Samyn, 27-01-2004)

"Sesjun Live moet absoluut blijven! Het werd werd o.a. in The States uitgezonden. Ik ken daar jazzliefhebbers die de cd's 'Live in Sesjun' hebben. Op die manier kennen ze de Nederlandse musici. Moeten wij alleen de Amerikanen kennen? Het is toch prachtig dat als ik in Amerika ben en ze vragen me naar bijvoorbeeld John Engels, om er maar ťťn van de velen te noemen. Zo worden we qua jazz niet helemaal van de wereldkaart geveegd! We moeten in dit, onderhand rare, land al zoveel inleveren met al die meest vreemde bezuinigingen, moet dan als laatste lichtpuntje ook de jazz nog verdwijnen? Velen kunnen zich een bezoek naar een concert al niet meer veroorloven..., die mensen mogen toch zeker ook nog iets hebben!
Bij Sesjun radio had je het gevoel dat je bij een echt concert zat. Maar wie denkt er in dit land nog aan de minder bedeelden, die al helemaal kaal zijn geplukt...? Moeten ze, als jazzliefhebber, dit laatste restje plezier ook nog eens missen. We hebben geen TROS, VARA, VPRO etc. meer... we hebben een staatsomroep, die uitmaakt waar de 'slaafjes' naar mogen luisteren! Maar wij zijn nog wel steeds de betalers. Al is Nederland een 'achter het ijzeren gordijn'-land geworden."

(Astrid van der Veen, 30-12-2003)


"Op www.jazzforum.be las ik een bericht over het verdwijnen van het jazzprogramma TROS Sesjun. Toen Rein de Graaf en Ferdinand Povel in BelgiŽ optraden was de VRT radio er als de kippen bij om het concert op te nemen voor hun archief. Belgische jazzliefhebbers- en kenners kijken steeds uit naar de bezoeken van het Rein de Graaf Trio met boeiende Amerikaanse solisten. Zo koester ik een mooie herinnering aan het laatste optreden van saxofonist Teddy Edwards in BelgiŽ. Helaas lees ik op jullie website dat met het verdwijnen van TROS Sesjun wellicht ook een einde komt aan deze bezoeken van Amerikaanse topmuzikanten. Wellicht zullen deze muzikanten hierdoor voorgoed in de vergetelheid geraken. Succes met jullie actie voor het voortbestaan van TROS Sesjun!"

(Tom Baeten, 28-12-2003)


"Sesjun moet blijven! Een van de weinige plekken waar je nog 'Live-Jazz' kunt horen en spelen!"

(Leo Janssen, 23.12.03)


"Uiteraard moet Sesjun blijven, het is eeuwig zonde om zo'n legendarisch programma na 25 jaar te stoppen wegens geldgebrek (?)."

(Renť van Beeck, jazzbassist/jazzorganisator, 08.12.03)


"Het is een grote schande dat het 'instituut Sesjun' van de radio moet verdwijnen. Het moet toch mogelijk zijn om via sponsors of iets dergelijks dit unieke programma, dat al zoveel jaar met veel toewijding en enthousiasme wordt gemaakt, te kunnen blijven maken!
Ikzelf ben mede door dit programma sinds begin jaren tachtig groot jazzliefhebber en luister(de) regelmatig, waarbij de cassette- en later minidisc-recorder menig keer gezellig meesnorde. Daarmee heb ik een groot aantal unieke live opnames op de plank staan die nog frequent worden beluisterd. Met name het jonge nationale talent in de 'lichte muziek' heeft jarenlang de kans gekregen om hun kunnen te laten horen in de diverse uitzendingen. Maar ook de internationale zwaargewichten vonden in Sesjun een podium om hun Nederlandse bewonderaars te kunnen bereiken.
Zouden er nog meer radioprogramma's zijn die live hun uitzendingen maakten dan zou het niet zo'n zure appel zijn. Dit is echter niet het geval! Sterker nog: jazzprogramma's zijn er nauwelijks. Ik kan me nog goed herinneren dat er een commerciŽle omroep (Jazzradio) kwam, waarop 24 uur per dag jazzmuziek te horen was. Deze omroep bleek echter geen lang leven beschoren en haalde het kwalitatief ook niet bij Sesjun. Live-radio en dan met name jazz is gewoon een must voor de liefhebber.
Het was een goede gewoonte dat de crew van Sesjun een aantal weken per jaar 'on tour' ging en regelmatig jazzpodium De Tor in Enschede aandeden. Ik ben vaste bezoeker en jaarkaarthouder van deze club en heb daar een aantal uitzendingen mogen meemaken. Geweldig! Nat Adderly, Tony Lakatos, Ferdinand Povel en een jonge Duitse tenorist (zijn naam ben ik kwijt): het waren onvergetelijke avonden.
Het kan niet zo zijn dat Sesjun ophoudt te bestaan. Ik probeer me (hopelijk niet als enige luisteraar) daarom door middel van deze mail daarom achter Cees Schrama en de zijnen te scharen en een vuist te maken om dit fantastische radioprogramma in de lucht te houden!"

(Jasper Heijstek, 30.11.03)


"Het eventueel verdwijnen van TROS Sesjun is het zoveelste signaal in de lange rij. De publieke omroepen hebben een merkwaardige taakopvatting. Zij ontlenen hun bestaansrecht om gesubsidieerd te worden door de overheid door zich te onderscheiden van de commerciŽle omroep. Er wordt vanuit de politiek van hen verwacht die doelgroepen van kijkers of luisteraars te bedienen, waar de commerciŽle zenders geen boodschap aan heben. Er dient daarbij een breed aanbod te zijn. Kritiek op de taakopvatting van de publieke omroepen:
    1. De politiek opgedragen bezuinigingen worden ook doorvertaald in het cultuuraanbod (hun bestaansrecht). Ik verwijs hierbij ook naar de discussie in Buitenhof van afgelopen zondag.
    2. Een breed aanbod wordt vertaald in een cultuuraanbod voor een zo breed mogelijke groep (kijkcijfers).
Een klein beetje wijn met heel veel water. Een mooi voorbeeld hiervan is het 'jazz'-aanbod van de NOS op zowel de radio als de tv. Met deze taakopvatting suggereer je een hoger gedifferentieerd cultuuraanbod van programma's die niet bij de commerciŽlen te horen/zien zijn, dan in werkelijkheid het geval is. Dit was ook een punt uit de discussie in Buitenhof. In wezen wordt hier dezelfde truc uitgehaald als door die commerciŽle zender (De Jazzzender), die indertijd een frequentielicentie binnenhaalde namens de doelgroep 'Jazz'. Binnen enkele jaren evalueerde de zender tot een popzender met wat jazzinvloeden, om vervolgens van naam te veranderen.
Tot slot nog iets over het belang van Sesjun. De kern van jazz is toch de improvisatie. En die komt het beste tot uiting in de interactie met publiek. Optredens en het daarvan verslag doen zijn van levensbelang voor de (Nederlandse) Jazz. Na het teloor gaan van VARA-uitzendingen, JazzSpectrum van de AVRO, KRO's JazzConnection, The Bands van de NOS en de 'verbreding' en vercommercialisering van het NPS/VPRO-jazzaanbod zijn muzikanten en liefhebbers verder aangewezen op een uur muziek vanaf een Nederlands Jazz Podium. En wel op de Concertzender. En zelfs dat uur staat om financiŽle redenen ter discussie."

(Ton Witberg, 28.11.03)


"Den Haag laat zich kennen door in zee te gaan met een zogenaamde jazz-zender voor 8 miljoen euro. Mag er van deze 8 miljoen euro alstublieft een heeeeel klein beetje worden teruggegeven aan de echte jazzliefhebber door de live-uitzendingen van Sesjun niet uit de ether te halen? Dank u!"

(Frans Coppus, 27.11.03)


"Als er ťťn programma is geweest waarmee ik ben opgegroeid in de jazz, dan is het Sesjun wel. Sinds mijn 14e luister ik met regelmaat. Dit grootse icoon van het Nederlandse jazzfirmament mag absoluut nooit verdwijnen, daar kan geen platendraaier tegenop! Niet voor de luisteraars, niet voor de muzikanten, niet voor de hele Nederlandse en internationale jazzscene. Dit moet koste wat kost vermeden worden."

(Marc Bosch, Jazzclub Carnaval Du Jazz, Heerlen, 26.11.03)


"Het nieuws over Sesjun bracht mij op de gedachte dat het erg idioot is dat Arrow 8 miljoen euro durft te investeren in jazz en Sesjun tegelijkertijd dient te verdwijnen. Ik ga ervan uit dat bij Sesjun de luistercijfers te laag zijn en Arrow goed heeft laten uitzoeken hoeveel mensen er zullen luisteren naar hun Classic/Jazz radio voordat ze er 8 miljoen voor neertellen.
De vraag die bij mij rijst is: waar moet het heen met 'jazz'? Wordt jazz serieuze gesubsidieerde kunst of moet jazz zichzelf bedruipen (en dus een instrumentale, deels geÔmproviseerde, liefst meer abstracte en intelligente bewerking van hedendaagse pop en dansmuziek zijn)?
Als we jazz als kunst en waardevol cultuurgoed beschouwen en het moeten subsidiŽren, betekent dat dan dat jazz dezelfde status en culturele inbedding moet krijgen als klassieke muziek? Dan zou jazzmuziek ook een grotere plaats in het muziekonderwijs moeten krijgen. Serieuze jazz is moeilijke muziek; als jongeren en kinderen daar niet op jonge leeftijd naar leren luisteren of iets over leren blijft het publiek ervoor heel erg klein, zeker over 20 tot 30 jaar, als de mensen die opgroeiden in de jaren '60 er niet meer zijn.
Jazz heeft sowieso al een soort status als klassieke muziek, ervan uitgaande dat de manier van spelen van John Coltrane, Miles Davis, Charlie Parker en anderen nog door vele generaties zal worden geÔmiteerd en geÔnterpreteerd. Een heel beperkt aantal mensen zal daar op kleine schaal ook succes mee blijven hebben zonder dat daar subsidie voor nodig is. Voor alle overige soorten van ingewikkelde jazz vind ik: als mijn buurman graag naar het ICP of Willem Breuker Kollektief wil gaan, hoef ik daar niet aan mee te betalen; ik ga liever naar Branford Marsalis, Kenny Garrett of Joshua Redman. Ik vind dus eigenlijk ook: als er te weinig mensen naar Sesjun luisteren en Sesjun is niet in staat zichzelf te vernieuwen om meer luisteraars te krijgen, dan verdwijnen ze. Ik zal er geen traan om laten."

(Guus Crommelin, 25.11.03)


"Dit programma mag absoluut niet verdwijnen uit de ether!"

(Geert Roelofs, 24.11.03)