Draai om je oren
Jazz en meer - Artikel



home  
    
    
 

Gent Jazz(t)

Een vooruitblik op het Gent Jazz Festival 2008

door Bruno Bollaert, juni 2008

Voilà zie, en daarmee wordt Gent bevestigd als epicentrum van de jazz in Vlaanderen. Ik wil maar zeggen, als men een festival met een wereldklinkende naam als Blue Note (Records) Festival – Blue Note is net geen een synoniem voor jazz – hernoemt naar Gent Jazz Festival, dan moet de oorsprong daarvan ofwel bij gebrek aan inspiratie ofwel bij voornoemde erkenning worden gezocht. En hoewel dit Gent is, en niet Antwerpen, menen wij onderhand toch zonder schroom voor die tweede optie te mogen kiezen.

Dames en heren, muziekliefhebbers en -fans: de eerste editie van het Gent Jazz Festival is geboren. Veel meer dan de naam verandert er overigens niet. Het festival blijft opgesplitst in twee stukken, nadrukkelijker dan voorheen zelfs, want het eerste deel, 'All That Jazz' met een focus op traditionelere jazz, vindt plaats van 10 tot en met 13 juli, en het tweede deel, 'All That Jazz?' waarin ook aandacht is voor fusion, gaat pas een halve week later van start (17 tot en met 20 juli). Ook de locatie blijft dezelfde: de prachtige omgeving van de Bijlokesite.

En kijk, wat brengt ons het eerste deel? Herbie Hancock, Diana Krall, Pat Metheny en Wayne Shorter, stuk voor stuk schitterende muzikanten, en waarvan ik – ik tracht mij in te houden – waanzinnig tevreden ben dat ze op het festival te horen zullen zijn. Velen zullen vooral – en terecht – Diana Krall willen horen, maar zelf kijk ik al geruime tijd reikhalzend uit naar een gelegenheid om Herbie Hancock en meer nog Pat Metheny aan het werk te zien. "Ik heb al zijn platen", heet dat dan in fan-taal, en hoewel dat niet waar is, zullen er toch wel een twintigtal Metheny's in mijn collectie prijken. Metheny is een gitaargod. Hij heeft met alle groten gespeeld, van Herbie Hancock tot Lyle Mays, van Jaco Pastorius tot Bill Frisell, van Ornette Coleman tot Anthony Braxton. Voor Gent Jazz brengt hij Antonio Sanchez (drums) en Christian McBride (bas) mee. Ach, ik houd erover op, voor ik lyrisch word.

Want wie komt er nog? Stefano Di Battista (een van de beste concerten van de voorbije wintereditie), het fantastische Jimi Tenor meets Flat Earth Society (gezien in Vooruit), het Bert Joris Quintet featuring Enrico Pieranunzi en Pierre Van Dormael. De Belgische jazz is zoals steeds naar behoren vertegenwoordigd op het festival.

Meestal leg ik een zekere mate van terughoudendheid aan de dag wat betreft de programmatie van zo'n festivals. Deze keer kan ik niet anders dan verschrikkelijk enthousiast zijn, met eventueel als enige opmerking dat er weinig muzikanten zijn die we de laatste jaren al niet een paar keer hebben gehoord – ook op Vlaamse festivals. Vaak krijg ik overigens bij zo'n festivals e-mails waarin men mij vraagt welke dag nu de beste is. Meestal kan ik daar wel redelijk gericht op antwoorden, maar ik vrees dat ik u dit jaar enkel kan aanraden om alles mee te pikken. En als u goed gelezen hebt, kent u ook mijn persoonlijke hoogdag al.

Het tweede deel kondigt zich al even goed aan: Buscemi en Michel Bisceglia (tijdens hetzelfde optreden), Omara Portuondo, CocoRosie en Dez Mona. Zeer vriendelijk overigens van de organisatie om het festival aan de grote drukte van de Gentse Feesten te onttrekken. Het zal lang geleden zijn dat ik beide nog eens even grondig heb meegemaakt. Juli wordt een heerlijk drukke maand.

Tijdens de Gentse Feesten gaat het festival eigenlijk gewoon door, want vanaf zondag 20 juli kunt u elke dag van 14 uur tot 16 uur terecht in het Duvel Droomschip op het Gouden Leeuwplein, voor het Jong Jazztalent Gent concours. Met het concours wil het festival beginnende muzikanten een kans geven zich in de kijker te werken, en de winnaar – "gekozen door een jury die bestaat uit professionele jazzkenners" – krijgt bovendien een aantal interessante concerten in de schoot geworpen. Niet te missen!

En alsof dat nog niet genoeg is, zijn er nog de Django d'Or prijzen, die het Gent Jazz Festival samen met Dinant Jazz Nights een nieuw leven tracht in te blazen; is Bert Joris nog steeds artistiek peter van het (herdoopte) festival; wordt er radio gemaakt samen met het REC radiocentrum; kunt u weer genieten van de levensgrote foto's van jazzfotograaf Jos Knaepen; en kan u gratis met De Lijn van en naar het festival (op voorwaarde dat u een ticket kan voorleggen).

Over tickets gesproken, die zijn nu te koop. Tijdens de voorverkoop betaalt u een schappelijke 27 euro voor een dagticket (37 voor de dag met Diana Krall) of 68 euro voor een driedagenpas (niet geldig op de dag met Diana Krall).